Bmag Logo
Tek amaƧ: Hayatta kalmak
EMRE KURTTEPELİ
6 dk okunma süresi

Oluşturma Tarihi: 01.10.2025 06:24

Güncelleme Tarihi: 07.12.2025 04:06

Start Up

Tek amaƧ: Hayatta kalmak

Pandemi sürecinde yapılması gereken, odağı nakit yönetimine çevirmekti. Odak değişiminin yapılamaması en sık rastladığım hata. Emre KURTTEPELİ...
Pandemi sürecinde yapılması gereken, odağı nakit yƶnetimine Ƨevirmekti. Odak değişiminin yapılamaması en sık rastladığım hata. Emre KURTTEPELİ startup@doganburda.com Bu dƶnemde tek amaƧ, hayatta kalmak olmalı. Girişimler, stratejik hiƧbir şeyden vazgeƧmemeli ve bunun dışındaki her şeyden vazgeƧmeyi becerebilmeli. 1- Son dƶnemde yatırım aƧısından hareketli bir dƶnem yaşanıyor. Bu ortamı nasıl değerlendiriyorsunuz? Yatırım alan girişimlerin ortak ƶzellikleri var mı? Son aylarda Türk girişimcilerinin yatırım haberlerini daha fazla duymaya başladık. Ɩne Ƨıkan haberlere baktığımızda, Insider’ın 32 milyon dolarlık ve Meditopia’nın 15 milyon dolarlık yatırım turları en dikkat Ƨekenler oldu. Bu iki girişim de pandemi sürecinde daha fazla müşteri buldu ve yatırımcı tarafında ilgi uyandırdı. Insider, e-ticaretin hızlandığı bir dƶnemde şirketlere online satışlarını artırma imkanı tanırken Meditopia da eve kapanmış bireylerin mental ve rahatlama ihtiyaƧlarını bir uygulamayla sağlamış oldu. iki girişimin de ortak noktası, rekabetin olmadığı pazarlarda uluslararası büyümede uzmanlaşmak olduğu iƧin yabancı yatırımcıların dikkatini kolaylıkla Ƨekebilmeleri. Ayrıca tohum aşamasında ve erken aşamada birƧok girişimci yatırım şansı buldu. Bu yatırımları değerlendirdiğimizde, VC ve melek yatırımların doğasını tekrar hatırlamış oluyoruz. Yatırımların hepsi uzun süreli ve en az 5-6 yıllık bir hedefle tamamlanan yatırımlar. Dolayısıyla pandemi sürecine hepsini bağlamak hatalı olur. Yine de bu dƶnemde girişiminin doğasını pandemi sonrası yeni dünyaya uyarlayan girişimler, yatırımcıya daha kolay ulaştı. 2- Oyun dünyasından Gram Games ve Peak Games’in başarısı beraberinde başka oyun şirketlerine ilgiyi artırır mı? Bu noktada Türkiye’de oyun alanında yine büyük başarı hikayelerine tanık olur muyuz? 3-4 yıldır Türk oyun sektƶrünün ƶnünün Ƨok aƧık olduğuna inancımı sık sık dile getirdim. Nitekim hem Mynet Ƨatısı altında hem şahsi yatırımlarımda son yıllarda oyuna Ƨok ağırlık verdim. Bunun en ƶnemli nedeni, mobil oyunlarla sektƶr boyutunun katlanarak büyümesi. 2020’de global oyun sektƶrü 165 milyar dolar boyuta ulaştı. ikinci ƶnemli sebep, mobil oyunlarla oyun üretim sürecinin kısalmış olması ve haliyle ƶn yatırımın azalması... Bu da fonlamanın kısıtlı olduğu Türkiye’ye bire bir uyan bir model. Üçüncü olarak Türkiye’nin oyuna ilgili büyük genƧ nüfusu ve bunun sonucunda oluşan kalifiye insan kaynağı. Bu sebeplerden Türkiye’nin oyun üssü olma ihtimali Ƨok yüksek. 3-Türkiye start up ekosisteminin, büyük exit’lerden sonra en büyük kazanımı ne oldu? Ɩrneğin Peak Games exit’inin etkilerini kısa ve orta vadede nasıl gƶreceğiz? Exit'lere dünya genelinde bakınca, ekosistemlere ƶnemli etkileri olduğunu gƶrüyoruz. ABD'de PayPal, Estonya'da Skype ve Orta Doğu'da Careem kurucu ekiplerinin şirket exit'leri sonrasında, kendi ekosistemlerine Ƨok ƶnemli etkileri oldu. Her şeyden ƶnce exit sayesinde cebinde parası olan bir grup ortaya Ƨıkıyor. Kurucular başta olmak üzere yatırımcılar ve Ƨalışanlar exit'ten kazandıkları parayı tekrar ekosisteme yatırmayı tercih ediyor. Yeni işler ve yeni girişimler bir exit'ten dolaylı olarak faydalanıyor. Buna dalga etkisi veya ā€œripple effectā€ deniyor. Dalga etkisini kısa, orta ve uzun vade olarak ayırmak gerekirse kısa vadede başarı hikayelerini duyan daha fazla kişi girişimci olmak istiyor. Bu rol modeller, girişim ekosistemimiz iƧin Ƨok ƶnemli. Diğer yandan başarı haberlerini duyan yerli ve yabancı yatırımcılar da exit haberinin geldiği pazarda fırsatları kovalamaya başlıyor. Daha fazla VC ve melek yatırımcı gƶrmeye başlıyoruz. SonuƧ olarak kısa vadede daha fazla girişimimiz ve daha fazla yatırım yapmaya hazır yatırımcımız oluyor. Orta ve uzun vadeye baktığımızda, ƶnceki girişimlerinden exit etmiş başarılı girişimciler yeni girişimler kuruyor ve kurucularının geƧmiş başarılarından dolayı yüksek fonlamayla dikkat Ƨeken büyük girişimler sahneye Ƨıkıyor; Linkedin, Tesla ve SpaceX (PayPal'den Ƨıkanlar) en bilenenleri... Bu da ekosistemin bir anda hızlı büyümesini sağlıyor. SonuƧ olarak bahsettiğim dalga etkisini Türk girişimcilik ekosistemimizde de yaşayacağız. 4- Herkesin amacı girişimini yurt dışına taşımak. Bunun iƧin girişimciler nasıl hareket etmeli? Operasyonu tamamen yurt dışına taşımak mı yoksa buradaki mevcudiyeti koruyup yurt dışında belli noktalara odaklanmak mı daha iyi bir strateji olur? Eğer girişimin kurulduğu pazar Türkiye'deki gibi orta boyuttaysa girişimci para kazanacağını bilmenin rahatlığıyla lokalde kalıyor Ancak uzun vadede küresel bir oyuncu, pazarı bir anda yurt dışından gelerek domine edebiliyor. Türkiye, bir pazar olmakla birlikte bir unicorn olmak iƧin yeterli değil. Haliyle ciddi bir boyuta ulaşmak iƧin girişim globalleşmek durumunda. İletişimde olduğum girişimlere, ilk günden yurt dışını hedeflemelerini tavsiye ediyorum. Ben Türkiye'nin avantajlı olduğu noktaların kullanıldığı, eksiklerinin ise yurt dışı ekiplerden giderilebileceği bir modelin globalleşme iƧin en iyi model olduğuna inanıyorum. Türkiye'de Ƨok yetenekli teknik kadrolarımız var; bunu kaldıraƧ olarak kullanarak yurt dışında satışa odaklanmak iyi bir strateji.Ā  Teknolojik girişimlerde, teknoloji ve operasyon ekiplerinin Türkiye'de kalması maliyet aƧısından büyük avantaj. Hatta bu avantaj küresel rekabette, girişimlerimizi fiyatlama tarafında ƶne geƧirebilir. İşe bağlı olarak değişmekle beraber Türkiye'de bulunan girişimlere tavsiyem, en maliyetli kalem olan teknoloji ekibinin büyük bƶlümünün Türkiye'de kalması. 5- Pandemi dƶneminde start up girişimcilerinin yaptığı hangi hatalar dikkatinizi Ƨekiyor? Onlara tavsiyeleriniz nedir? Girişimler, doğası gereği daima büyüme odaklı. Pandemi sürecinde yapılması gereken bu odağı nakit yƶnetimine Ƨevirmekti. Bu odak değişiminin yapılamaması en sık rastladığım hata. Pandemi dƶneminde tek amaƧ hayatta kalmak olmalı. Bunu unutmamalı ve buna gƶre davranmalıyız. Çünkü bu dƶnemi atlatabilen girişimler eskisinden daha güçlü hale gelecek. İkinci olarak bƶyle dƶnemler fırsatları da beraberinde getirir. Ɩrneğin Galata Business Angels portfolyosunda yer alan Alotech, bu dƶnemde ƶnemli bir atılım yaparak birƧok şirketin Ƨağrı merkezi elemanlarının evlerinden Ƨalışmasına imkan verdi. Mutlubiev, yeni bir hizmeti ürün gamına ekleyerek ev ve ofis dezenfektasyon işinde ƶnemli bir noktaya geldi. Tutumluanne, Dekopasaj ve Denebunu, gelir modellerindeki alternatifleri kullanarak pandemi sürecinde başarı sağladı. Ayrıca birƧok girişimin kaynaklarını optimize ettikten sonra kendi iƧine kapanarak ürünlerini geliştirdiklerine de şahit olduk. Girişimcilere tavsiyem yaratıcılıklarını daha fazla kullanarak "Pandemide neleri farklı yaparlarsa bu dƶnemden kĆ¢rlı Ƨıkarlar" sorusuna odaklanmaları olur. 6- Herkes espordan bahsediyor. Siz bu alanı nasıl değerlendiriyorsunuz? Konuşulduğu kadar ƶnemli bir potansiyel var mı? Espor, pandemi ƶncesinde daha Ƨok Y kuşağının ilgisini Ƨekiyordu. Esporun ne kadar ƶnemli olduğunu ve sadece belli bir kitleyle sınırlı kalmayacağını pandemi dƶneminde Ƨok net gƶrdük. ilk olarak sporla ilgili bütün büyük turnuva ve ligler ertelendi veya iptal edildi. Bunların arasında, Şampiyonlar Ligi, Olimpiyatlar, 2020 Avrupa Futbol Şampiyonası, Final Four, Rolland Garros ve Wimbledon gibi izleyicileri milyonları bulanlar var. Ɩrneğin tenisteki ƶnemli turnuvalardan Madrid Mutua Open 2020, sanal ortamda oynandı.15 milyon kişiye erişti ve belki de en enteresan sürpriz teniste eski dünya bir numarası olan ancak sakatlıktan bir türlü dƶnemeyen Andy Murray’nin tek erkeklerde şampiyon olmasıydı. Bu şampiyonlukla 300 bin Euro’luk bir gelir elde ederken paranın Ƨoğunu gelirden yoksun tenisƧilere bağışladı. Benzer bir olay, elektrikli yarış arabalarının yarıştığı Formula-ede gerƧekleşti. Hem de bu kez profesyonel yarışçılar, profesyonel oyuncularla yarıştı. SonuƧ olarak hem sporcuların hem izleyicilerin hem de yayıncıların her şey normale dƶnünceye kadar bu hibrit yapıya ihtiyacı vardı. Pandemi, esporun herkesle tanışması iƧin muazzam bir fırsat oldu ve bundan sonra da daha fazla izleyicisi olacağına şüphe yok. 7- Start up girişimcileri bu dƶnem risklerini azaltmak iƧin nasıl bir yol haritası izlemeli? Nakit yƶnetiminde nelere dikkat etmeliler? Bu dƶnemde girişim, iş modeli iƧin stratejik ƶnem taşıyan (core competency) hiƧbir şeyden vazgeƧmemeli ve bunun dışındaki her şeyden vazgeƧmeyi becerebilmeli. Genelde oluşan refleks her şeyi eşit derecede kısmak. Bu büyük bir hata, pandemi sonrası normalleşmeyle girişimin stratejik ƶnem taşıyan her kasına eskisinden daha fazla ihtiyacı olacak. Bu dengeyi korumak Ƨok ƶnemli. Ā  Ā 
Pandemi sürecinde yapılması gereken, odağı nakit yƶnetimine Ƨevirmekti. Odak değişiminin yapılamaması en sık rastladığım hata. Emre KURTTEPELİ startup@doganburda.com Bu dƶnemde tek amaƧ, hayatta kalmak olmalı. Girişimler, stratejik hiƧbir şeyden vazgeƧmemeli ve bunun dışındaki her şeyden vazgeƧmeyi becerebilmeli. 1- Son dƶnemde yatırım aƧısından hareketli bir dƶnem yaşanıyor. Bu ortamı nasıl değerlendiriyorsunuz? Yatırım alan girişimlerin ortak ƶzellikleri var mı? Son aylarda Türk girişimcilerinin yatırım haberlerini daha fazla duymaya başladık. Ɩne Ƨıkan haberlere baktığımızda, Insider’ın 32 milyon dolarlık ve Meditopia’nın 15 milyon dolarlık yatırım turları en dikkat Ƨekenler oldu. Bu iki girişim de pandemi sürecinde daha fazla müşteri buldu ve yatırımcı tarafında ilgi uyandırdı. Insider, e-ticaretin hızlandığı bir dƶnemde şirketlere online satışlarını artırma imkanı tanırken Meditopia da eve kapanmış bireylerin mental ve rahatlama ihtiyaƧlarını bir uygulamayla sağlamış oldu. iki girişimin de ortak noktası, rekabetin olmadığı pazarlarda uluslararası büyümede uzmanlaşmak olduğu iƧin yabancı yatırımcıların dikkatini kolaylıkla Ƨekebilmeleri. Ayrıca tohum aşamasında ve erken aşamada birƧok girişimci yatırım şansı buldu. Bu yatırımları değerlendirdiğimizde, VC ve melek yatırımların doğasını tekrar hatırlamış oluyoruz. Yatırımların hepsi uzun süreli ve en az 5-6 yıllık bir hedefle tamamlanan yatırımlar. Dolayısıyla pandemi sürecine hepsini bağlamak hatalı olur. Yine de bu dƶnemde girişiminin doğasını pandemi sonrası yeni dünyaya uyarlayan girişimler, yatırımcıya daha kolay ulaştı. 2- Oyun dünyasından Gram Games ve Peak Games’in başarısı beraberinde başka oyun şirketlerine ilgiyi artırır mı? Bu noktada Türkiye’de oyun alanında yine büyük başarı hikayelerine tanık olur muyuz? 3-4 yıldır Türk oyun sektƶrünün ƶnünün Ƨok aƧık olduğuna inancımı sık sık dile getirdim. Nitekim hem Mynet Ƨatısı altında hem şahsi yatırımlarımda son yıllarda oyuna Ƨok ağırlık verdim. Bunun en ƶnemli nedeni, mobil oyunlarla sektƶr boyutunun katlanarak büyümesi. 2020’de global oyun sektƶrü 165 milyar dolar boyuta ulaştı. ikinci ƶnemli sebep, mobil oyunlarla oyun üretim sürecinin kısalmış olması ve haliyle ƶn yatırımın azalması... Bu da fonlamanın kısıtlı olduğu Türkiye’ye bire bir uyan bir model. Üçüncü olarak Türkiye’nin oyuna ilgili büyük genƧ nüfusu ve bunun sonucunda oluşan kalifiye insan kaynağı. Bu sebeplerden Türkiye’nin oyun üssü olma ihtimali Ƨok yüksek. 3-Türkiye start up ekosisteminin, büyük exit’lerden sonra en büyük kazanımı ne oldu? Ɩrneğin Peak Games exit’inin etkilerini kısa ve orta vadede nasıl gƶreceğiz? Exit'lere dünya genelinde bakınca, ekosistemlere ƶnemli etkileri olduğunu gƶrüyoruz. ABD'de PayPal, Estonya'da Skype ve Orta Doğu'da Careem kurucu ekiplerinin şirket exit'leri sonrasında, kendi ekosistemlerine Ƨok ƶnemli etkileri oldu. Her şeyden ƶnce exit sayesinde cebinde parası olan bir grup ortaya Ƨıkıyor. Kurucular başta olmak üzere yatırımcılar ve Ƨalışanlar exit'ten kazandıkları parayı tekrar ekosisteme yatırmayı tercih ediyor. Yeni işler ve yeni girişimler bir exit'ten dolaylı olarak faydalanıyor. Buna dalga etkisi veya ā€œripple effectā€ deniyor. Dalga etkisini kısa, orta ve uzun vade olarak ayırmak gerekirse kısa vadede başarı hikayelerini duyan daha fazla kişi girişimci olmak istiyor. Bu rol modeller, girişim ekosistemimiz iƧin Ƨok ƶnemli. Diğer yandan başarı haberlerini duyan yerli ve yabancı yatırımcılar da exit haberinin geldiği pazarda fırsatları kovalamaya başlıyor. Daha fazla VC ve melek yatırımcı gƶrmeye başlıyoruz. SonuƧ olarak kısa vadede daha fazla girişimimiz ve daha fazla yatırım yapmaya hazır yatırımcımız oluyor. Orta ve uzun vadeye baktığımızda, ƶnceki girişimlerinden exit etmiş başarılı girişimciler yeni girişimler kuruyor ve kurucularının geƧmiş başarılarından dolayı yüksek fonlamayla dikkat Ƨeken büyük girişimler sahneye Ƨıkıyor; Linkedin, Tesla ve SpaceX (PayPal'den Ƨıkanlar) en bilenenleri... Bu da ekosistemin bir anda hızlı büyümesini sağlıyor. SonuƧ olarak bahsettiğim dalga etkisini Türk girişimcilik ekosistemimizde de yaşayacağız. 4- Herkesin amacı girişimini yurt dışına taşımak. Bunun iƧin girişimciler nasıl hareket etmeli? Operasyonu tamamen yurt dışına taşımak mı yoksa buradaki mevcudiyeti koruyup yurt dışında belli noktalara odaklanmak mı daha iyi bir strateji olur? Eğer girişimin kurulduğu pazar Türkiye'deki gibi orta boyuttaysa girişimci para kazanacağını bilmenin rahatlığıyla lokalde kalıyor Ancak uzun vadede küresel bir oyuncu, pazarı bir anda yurt dışından gelerek domine edebiliyor. Türkiye, bir pazar olmakla birlikte bir unicorn olmak iƧin yeterli değil. Haliyle ciddi bir boyuta ulaşmak iƧin girişim globalleşmek durumunda. İletişimde olduğum girişimlere, ilk günden yurt dışını hedeflemelerini tavsiye ediyorum. Ben Türkiye'nin avantajlı olduğu noktaların kullanıldığı, eksiklerinin ise yurt dışı ekiplerden giderilebileceği bir modelin globalleşme iƧin en iyi model olduğuna inanıyorum. Türkiye'de Ƨok yetenekli teknik kadrolarımız var; bunu kaldıraƧ olarak kullanarak yurt dışında satışa odaklanmak iyi bir strateji.Ā  Teknolojik girişimlerde, teknoloji ve operasyon ekiplerinin Türkiye'de kalması maliyet aƧısından büyük avantaj. Hatta bu avantaj küresel rekabette, girişimlerimizi fiyatlama tarafında ƶne geƧirebilir. İşe bağlı olarak değişmekle beraber Türkiye'de bulunan girişimlere tavsiyem, en maliyetli kalem olan teknoloji ekibinin büyük bƶlümünün Türkiye'de kalması. 5- Pandemi dƶneminde start up girişimcilerinin yaptığı hangi hatalar dikkatinizi Ƨekiyor? Onlara tavsiyeleriniz nedir? Girişimler, doğası gereği daima büyüme odaklı. Pandemi sürecinde yapılması gereken bu odağı nakit yƶnetimine Ƨevirmekti. Bu odak değişiminin yapılamaması en sık rastladığım hata. Pandemi dƶneminde tek amaƧ hayatta kalmak olmalı. Bunu unutmamalı ve buna gƶre davranmalıyız. Çünkü bu dƶnemi atlatabilen girişimler eskisinden daha güçlü hale gelecek. İkinci olarak bƶyle dƶnemler fırsatları da beraberinde getirir. Ɩrneğin Galata Business Angels portfolyosunda yer alan Alotech, bu dƶnemde ƶnemli bir atılım yaparak birƧok şirketin Ƨağrı merkezi elemanlarının evlerinden Ƨalışmasına imkan verdi. Mutlubiev, yeni bir hizmeti ürün gamına ekleyerek ev ve ofis dezenfektasyon işinde ƶnemli bir noktaya geldi. Tutumluanne, Dekopasaj ve Denebunu, gelir modellerindeki alternatifleri kullanarak pandemi sürecinde başarı sağladı. Ayrıca birƧok girişimin kaynaklarını optimize ettikten sonra kendi iƧine kapanarak ürünlerini geliştirdiklerine de şahit olduk. Girişimcilere tavsiyem yaratıcılıklarını daha fazla kullanarak "Pandemide neleri farklı yaparlarsa bu dƶnemden kĆ¢rlı Ƨıkarlar" sorusuna odaklanmaları olur. 6- Herkes espordan bahsediyor. Siz bu alanı nasıl değerlendiriyorsunuz? Konuşulduğu kadar ƶnemli bir potansiyel var mı? Espor, pandemi ƶncesinde daha Ƨok Y kuşağının ilgisini Ƨekiyordu. Esporun ne kadar ƶnemli olduğunu ve sadece belli bir kitleyle sınırlı kalmayacağını pandemi dƶneminde Ƨok net gƶrdük. ilk olarak sporla ilgili bütün büyük turnuva ve ligler ertelendi veya iptal edildi. Bunların arasında, Şampiyonlar Ligi, Olimpiyatlar, 2020 Avrupa Futbol Şampiyonası, Final Four, Rolland Garros ve Wimbledon gibi izleyicileri milyonları bulanlar var. Ɩrneğin tenisteki ƶnemli turnuvalardan Madrid Mutua Open 2020, sanal ortamda oynandı.15 milyon kişiye erişti ve belki de en enteresan sürpriz teniste eski dünya bir numarası olan ancak sakatlıktan bir türlü dƶnemeyen Andy Murray’nin tek erkeklerde şampiyon olmasıydı. Bu şampiyonlukla 300 bin Euro’luk bir gelir elde ederken paranın Ƨoğunu gelirden yoksun tenisƧilere bağışladı. Benzer bir olay, elektrikli yarış arabalarının yarıştığı Formula-ede gerƧekleşti. Hem de bu kez profesyonel yarışçılar, profesyonel oyuncularla yarıştı. SonuƧ olarak hem sporcuların hem izleyicilerin hem de yayıncıların her şey normale dƶnünceye kadar bu hibrit yapıya ihtiyacı vardı. Pandemi, esporun herkesle tanışması iƧin muazzam bir fırsat oldu ve bundan sonra da daha fazla izleyicisi olacağına şüphe yok. 7- Start up girişimcileri bu dƶnem risklerini azaltmak iƧin nasıl bir yol haritası izlemeli? Nakit yƶnetiminde nelere dikkat etmeliler? Bu dƶnemde girişim, iş modeli iƧin stratejik ƶnem taşıyan (core competency) hiƧbir şeyden vazgeƧmemeli ve bunun dışındaki her şeyden vazgeƧmeyi becerebilmeli. Genelde oluşan refleks her şeyi eşit derecede kısmak. Bu büyük bir hata, pandemi sonrası normalleşmeyle girişimin stratejik ƶnem taşıyan her kasına eskisinden daha fazla ihtiyacı olacak. Bu dengeyi korumak Ƨok ƶnemli. Ā  Ā 

© 2025 bmag - Tüm hakları saklıdır.

Iyzico ile ƖdeIyzico Logo




HomeMagazinesB SeriesB RollUser